Ulvilan seurakuntaan valitaan uusi kirkkoherra v. 2024

Ulvilan seurakuntaan valitaan uusi kirkkoherra v.2024. Prosessi alkaa jo tammikuussa, jolloin kirkkovaltuusto päättää vaalitavasta.

Vaihtoehtoja vaalitapaan on kaksi: välitön vaali ja välillinen vaali.

Välitön vaali tarkoittaa vaalia, jossa seurakunnan äänioikeutetut jäsenet valitsevat kirkkoherran. Vaali toimitetaan samojen periaatteiden mukaisesti kuin seurakuntavaalit. Tuomiokapituli asettaa vaaliehdolle kolme taitavinta ja kykenevintä hakijaa paremmuusjärjestyksessä. Vaalisijojen ulkopuolista hakijaa ei voi äänestää. Vaalisijan saaneet hakijat antavat vaalinäytteen jumalanpalveluksessa.

Välillinen vaali tarkoittaa kirkkovaltuuston suorittamaa vaalia. Tuomiokapituli antaa lausunnon hakijoista, jossa arvioidaan hakijoiden taito ja kyky haettavana olevaan virkaan sekä määrää seurakuntaan vaalivalmistelijan. Seurakunta päättää hakijoiden haastattelusta. Vaalissa voidaan äänestää ketä tahansa kelpoisuuden täyttävistä hakijoista.

Molemmissa vaihtoehdoissa seurakuntalaisille annetaan mahdollisuus tutustua ehdokkaisiin ja esittää heille kysymyksiä.

Lisätietoja vaalitavoista saa kirkkoherra Marianne Känältä (marianne.kana@evl.fi) sekä seurakunnan luottamushenkilöiltä. Seurakuntalaiset voivat ottaa kantaa vaalitapaan 15.1.2024 asti.

Sunnuntaina 14.1.2024 klo 11.15 alkaen pidetään Kirkkotuvalla kirkkokahvitilaisuus, jossa esitellään laajemmin vaalitapoja.

2023-12-20 11:10:21.0