Liikistön hautausmaa

Liikistön kalmisto

Ravanintie, 28450 Vanha-Ulvila

Liikistön kalmisto

Liikistön kalmisto sijaitsee n. 2 kilometriä joen yläjuoksulle nykyisestä kirkosta. Kyseessä on laaja kumpare, johon on ajateltu sijoittuneen sekä varhaisen sataman, hautausmaan että myös Ulvilan ensimmäisen kirkon. I. Kronqvist teki Liikistössä laajoja kaivauksia 1930-luvulla. Tällöin löytyi runsaasti hautoja ja jäänteitä, jotka hän tulkitsi varhaisen, kesken jääneen kivikirkon kivijalaksi. Sitä ennen paikalla olisi sijainnut puukirkko.

Hautalöydöt viittaavat siihen, että Liikistö on toiminut kristillisenä hautausmaana jo 1200-luvulla ja mahdollisesti jopa 1400-luvulle saakka.

Liikistössä sijaitseva kivistä muodostuva kaari on tulkittu muinaisiksi käräjäkiviksi.

Liikistön vaiheet liittyvät tiiviisti Ulvilan kaupungin varhaisvaiheisiin. Näiden kahden samoin kuin kirkkojen varhaisen sijainnin ja ajoituksen väliset suhteet ovat toistaiseksi varmuudella selvittämättä.

Pysäköinti Pysäköinti