Kirkkoon liittyminen

Kirkkoon liittyminen tarkoittaa liittymistä kotikuntasi seurakuntaan.

Suomen evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluu noin neljä miljoonaa suomalaista. Valtaosa suomalaisista liittyy kirkkoon lapsena saadun kasteen kautta.

Kirkko on mukanasi arjessa ja juhlassa.

Liity kirkkoon -verkkopalvelu

Liity kirkkoon -verkkopalvelun kautta voit liittyä kirkkoon tietoturvallisesti. Jos kirjaudut palveluun pankkitunnuksilla, valtaosa tarvittavista tiedoista saadaan suoraan väestötietojärjestelmästä. Jos sinulla ei ole mahdollisuutta tunnistautumiseen pankkitunnuksien avulla, voit lähettää palvelun kautta seurakuntaan yhteydenottopyynnöön, jonka avulla kirkkoon liittyminen voidaan laittaa vireille. Henkilötietosi välittyvät kotikuntasi seurakuntaan. Jäsenyytesi on voimassa vasta kun seurakunta on vahvistanut asian.

Kirkkoon voi liittyä myös tulostamalla ja täyttämällä tämän kirkkoonliittymislomakkeenLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Lomake tulee postittaa tai viedä oman kotikunnan seurakuntaan.

Siirry Liity kirkkoon -verkkopalveluunLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Kirkon jäsenenä olet osa yhteisöä

Kirkko on mukanasi elämän käännekohdissa. Vanhemmat ja kummit pyytävät kasteessa lapselle Jumalan siunausta, avioliitto solmitaan seurakunnan läsnä ollessa ja läheisen kuollessa haetaan lohtua ikuisen elämän lupauksesta.

Jumalanpalvelus tarjoaa tauon arjen keskelle. Se antaa mahdollisuuden toimia erilaisissa vapaaehtoistehtävissä.

Työ lasten ja nuorten parissa on näkyvä osa seurakunnan arkipäivää. Seurakunnat järjestävät lapsille ja nuorille kerhoja, leirejä sekä paljon muita tapahtumia. Kysy lisää seurakunnasta!

Monet sosiaalityön muodot ovat lähtöisin kirkosta. Kirkko auttaa ja tukee elämän vastoinkäymisissä. Diakoniatyöntekijät auttavat taloudellisissa ongelmissa.

Kirkko säilyttää kulttuuria. Kirkkojen taidokas sisustus, esineistö ja kuvataide ovat olennainen osa suomalaista kulttuuriperintöä. Kirkko on monen paikkakunnan arvokkain ja rakastetuin rakennus. Seurakuntien ylläpitämille hautausmaille kaikilla paikkakuntalaisilla on oikeus tulla haudatuksi.

Laaja musiikkitoiminta tarjoaa harrastusmahdollisuudet aloittelijasta konkareihin.