Hautajaiset

Hautajaiset ovat tapahtuma, jossa on mukana inhimillisiä tunteita, uskoon ja kuoleman todellisuuteen liittyviä ajatuksia sekä käytännön järjestelyjä.

Läheisen poismenon jälkeen järjestelyissä auttavat sekä seurakunnan työntekijät että hautaustoimistot. Ulvilassa noudatettavia käytäntöjä on koottu oppaaseen Surun kohdatessa. Opasta saa  Ulvilan terveyskeskuksen vuodeosastolta ja kirkkoherranvirastosta.

Ulvilassa siunaaminen voi tapahtua joko kirkossa, kappelissa tai haudalla. Hautausmaita on kaksi, joista kirkolle haudataan enää vain sukuhautoihin. Uudella hautausmaalla on sekä uusia arkkupaikkoja, uurnapaikkoja että muistolehto, johon vainajan tuhka voidaan haudata tai sirotella hautasijaa merkitsemättä.

Kullaan kappeliseurakunnassa siunaaminen voi tapahtua joko kirkossa tai hautausmaalla. Hautausmaalla on uusia arkkupaikkoja, uurnahautoja sekä muistolehto.

Seurakunnalta voi vuokrata tilan muistotilaisuutta varten.

Siunaamisen toimittaa seurakunnan pappi tai muu omaisten tehtävään pyytämä pappi. Siunaavan papin kanssa keskustelussa on mahdollista käydä läpi sekä tapahtunutta että edessä olevan toimituksen yksityiskohtia.

Hautapaikasta sopiminen tapahtuu seurakunnan hautausmaantoimistossa, p. 044-7350 607. Siunauksen järjestelyistä ja ajankohdasta voi ottaa yhteyttä kirkkoherranvirastoon, p. 02-5350 600.

Alppiruusut kukkivat hautausmaalla. Etualalla hautakiviä.

Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä.

(Psalmi 23:2)

Hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa seurakunnan työntekijät ovat apuna. Voit olla yhteydessä oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon, päivystävään pappiin tai hautaustoimistoon. Siunaustilaisuus ja muistotilaisuus tarjoavat läheisille mahdollisuuden yhteiseen surutyöhön.

Hautaan siunaaminen

Ylösnousemus tuo toivoa kuoleman hetkeen. Jeesuksen sovitustyön ja ylösnousemuksen kautta meillekin on valmistettu sija taivaan kodissa.

Hautaan siunaamisen merkitys