Virsitaulu

Kuorissa sijaitsevan lukkarinkorokkeen vieressä on virsitaulu, jonka lahjoittivat 1759 Porin pormestari Arved Brander ja hänen vaimonsa Anna Novandra. Virsitaulun yläosassa on lahjoittajien nimikirjaimet. Arved Branderin veli Jacob Brander oli tuolloin Ulvilan kappalaisena.

Virsitaulun tulo näkyvälle paikalle kuoriin kertoi sekä lukutaidon yleistymisestä että virsikirjojen ilmaantumisesta kirkkovieraan käteen. Kyseessä oli ns. Vanha Virsikirja, jonka ensimmäinen painos on vuodelta 1701. Virsikirjaa liiteosineen kutsuttiin Sielun Tavaraksi, ja se oli ensimmäinen kansan lukemisto, jonka välityksellä ihmiset omin toimin pääsivät kirjoitetun sanan vaikutuspiiriin.

Branderin lahjoittama virsitaulu ei ollut kirkon ensimmäinen. Sitä vanhempi, vuodelta 1703, on sakariston oven vieressä. Tuossa vaiheessa on luultavaa, että Ulvilassakin, jossa mm. sotilasvirkatalojen määrän johdosta lukutaito oli tavallista parempi, kirjasta lukijoita vielä naureskeltiin. Virren varsinainen käyttö noudatti 1700-luvun jälkipuoliskolle asti suullista perintöä ja veisuu tapahtui ulkomuistista.

Ulvilan kirkon vanha virsitaulu.