Saarnatuoli

Kirkon ensimmäinen saarnatuoli sijaitsi eteläseinustalla lähellä valoa keski-ikkunan vieressä, jossa yhä erottuvat saarnatuolin taustamaalaukset. Myös nykyinen saarnatuoli oli alkuaan siinä, kunnes se 1800-luvun alussa siirrettiin nykyiselle paikalleen. Saarnatuolia varten Sunniemen kartanon emäntä, kenraali Kustaa Hornin puoliso Barbro, syntyisin Kurck, lahjoitti vuonna 1657 10 tynnyriä viljaa. Anolan kartanosta saatiin lisää samaan tarkoitukseen. Viljasta saaduilla rahoilla maksettiin saarnatuolin tekopalkka puuseppä Matti Blådikssonille.

Saarnatuolin sivustalle on veistetty evankelistojen kuvat tunnuseläimineen. Ovessa on kuvattuna pyhä Pietari taivasten valtakunnan avainten kanssa ja ruotsinkielinen teksti Matt. 16:19:"Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet. Minkä sinä sidot maan päällä, se on sidottu taivaassa, ja minkä sinä vapautat maan päällä, se on myös taivaissa vapautettu." Oviportin päällä on teksti psalmista 121:"Herra varjelee sinun lähtemisesi ja tulemisesi nyt ja ikuisesti.".

Ulvilan kirkon saarnatuoli.