Pyhä Anna kolmantena

Pyhä Anna kolmantena on tuntemattoman taiteilijan tiettävästi 1400-luvun alussa tekemä tammiveistos. Aihe on tavallinen keskiajan kirkollisessa veistotaiteessa.

Jeesus on kuvattu pienenä aikuisena istumassa Annan vasemmalla käsivarrella. Kruunupäinen Neitsyt Maria, taivaan kuningatar, istuu Annan oikealla käsivarrella. Pyhä Anna oli perimätiedon mukaan Marian äiti ja siten Jeesuksen isoäiti. Annan legenda kertoo lapsettomuudesta, ristiriidoista puolison Joakimin kanssa, erosta ja sovinnosta, jonka seurauksena syntyi tytär Maria.

Veistos on hyvin säilynyt. Sen öljymaalaus on suurelta osin uusittu tiettävästi 1800-luvulla. Veistoksen paikka kirkossa lienee ollut naisten puoleisella sivualttarilla Pyhää Olavia vastapäätä.

Muut Ulvilan kirkon keskiaikaiset veistokset ovat säilytteillä Satakunnan Museossa. Niiden kuvat löytyvät asehuoneen vitriinistä.

Veiston Pyhä Anna kolmantena
Pyhä Anna kolmantena