Kuninkaanpenkit

Kirkossa on tallella maassamme ainutlaatuiset kuninkaanpenkit. Ne kertovat tiettävästi Kustaa III:n vierailusta Ulvilassa 1790. Tällöin kuningasta ja kuningatarta varten oli säätyläispenkkien eteen asetettu katetut penkit.

Penkit ovat kuitenkin keskenään jossain määrin erilaiset, joten on mahdollista, että niitä ei ole valmistettu samanaikaisesti samassa puusepänverstaassa. Mikäli näin on, toinen penkeistä saattaa olla 1760-luvulta. Tällöin nimittäin kirkkoherra Mikael Lebell teetti itselleen kirkkoon katetun koristellun penkin. Kirkonkokous piti toimenpidettä sopimattomana. Lebell sanoi jättävänsä penkin sille, joka on häntä arvokkaampi. Kirkonkokous suostui lopulta maksamaan penkin ja se jätettiin kirkkoon piispanpenkiksi ja entinen piispanpenkki varattiin maaherraa, kenraaleja yms. varten. Lebell joutui istumaan papiston penkissä, josta loukkaantuneena Lebell lupasi vastedes istua suntion vieressä.

Ulvilan kirkon kuninkaanpenkki.