Alttaritaulu

Kirkon alttaritaulu on Suomessa ainutlaatuinen siinä suhteessa, että se muistuttaa siipialttarikaappia, jollaiset olivat alttariveistoksin koristeltuina keskiajalla tavallisia. Sen sijaan alttarimaalauksen rakenteena vastaavia ei tunneta. Maalaus lienee 1700-luvun alkupuolelta. Se koostuu useasta osasta. Sisällä, siivet avoimina, on kuvattu kärsimyshistoria. Siivet sisään käännettyinä paljastuvat laupiaan samarialaisen ja kadonneen lampaan vertauksiin liittyvät kuvat.

Alttaritaulua ei ole perusteellisesti tutkittu, eikä sen tekijää tunneta. Sen on arveltu olevan ruotsalaista alkuperää, koska useimpien maalausten esikuviksi on tunnistettavissa Biblio Ectypa -raamattulaitokseen sisältyvät painokuvat. Tämän raamattulaitoksen ensimmäinen pohjoismainen versio ilmestyi 1712.

Ulvilan kirkon alttaritaulu.