Saavutettavuusseloste

Perustiedot URL-osoite: https://www.ulvilanseurakunta.fi

Ulvilan seurakunta pyrkii takaamaan digitaalisen saavutettavuuden toimintarajoitteisille henkilöille. Parannamme käyttäjäkokemusta jatkuvasti ja sovellamme asianmukaisia saavutettavuusstandardeja. Tämä saavutettavuusseloste koskee Ulvilan ev.lut. seurakunnan verkkosivuja.

Seloste on julkaistu 23.9.2020

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Sivuston nykyinen saavutettavuusstandardi:

Sivusto täyttää tekniseltä toteutukseltaan Saavutettavuus huomioitu -leiman vaatimukset.

Nykyinen sisällön ohjeidenmukaisuustilanne

Osittain ohjeidenmukainen: osa sisällöstä ei noudata saavutettavuusstandardia täydellisesti.

Digipalvelun ei-saavutettava sisältö

Käyttäjät saattavat edelleen kohdata sivustolla joitakin ongelmia. Seuraavassa on kuvaus tunnetuista saavutettavuusongelmista. Jos huomaat sivustolla ongelman, joka ei ole luettelossa, ota meihin yhteyttä.

Tekniset puutteet

Sivustolla on teknisiä saavutettavuuspuutteita seuraavilla alueilla:

• lomakekenttien lukuselainkäyttö
  • linkkien fokusointi tai visuaalinen korostus
  • sivujen pääotsikoita tai otsikkokenttien sisältöjä puuttuu
  • iframen selitteitä puuttuu,
  • virheitä wai-aria -toteutuksessa
  • mahdollisuus ohittaa toistuva sisältö lukuselaimella.

Korjaamme puutteita jatkuvasti.

Videot

Kaikissa videoissa ei ole tekstitystä. Pyrimme tekstittämään suurimman osan videoista. Osa tekstityksistä on puutteellisia tai puuttuu kokonaan.
Tämä voi johtua vaikeudesta saada/selvittää sisällön graafisia tekijänoikeuksia. Toinen syy tekstityksen puuttumiseen voi johtua teknisten apuvälineiden puutteesta toteutuksessa.

Kuvat

Kuvien tekstivastineet (alt-tekstit): Osassa kuvistamme saattaa puuttua alt-tekstit. Käymme näitä läpi ja korjaamme puuttuvat tekstit mahdollisimman pian.

Rikkinäiset linkit

Sivullamme saattaa olla rikkinäisiä linkkejä. Korjaamme ne mahdollisimman pian. Mikäli huomaat rikkinäisen linkin, ilmoitathan siitä meille.

Asiakirjat (Pdf, Word, Powerpoint, Excel)

Kaikki sivuillamme olevat asiakirjat eivät ole tällä hetkellä saavutettavia. Korjaamme tiedostot saavutettaviksi mahdollisimman pian. Mikäli huomaat puutteen, ilmoitathan siitä meille. Ennen vuotta 2020 julkaissut asiakirjat eivät kaikki ole saavutettavia.

Luettavuus

Sivusto pyrkii täyttämään selkeän kielen tunnusmerkit. Ulvilan seurakunnan sivuston lähtökohtana on olla mahdollisimman selkokielinen. Käytämme selkokieltä aina kun se on sisällön puolesta mahdollista.

Väliotsikot ja otsikkohierarkian käyttö

Sivuston otsikkotasojen käyttöä tarkastetaan ja korjaillaan parhaillaan. Tarkoitus on, että otsikkotasoja käytetään loogisesti ja järjestyksessä. Tämä tarkoittaa sitä, että yläotsikon alla on ensimmäisen tason alaotsikoita, ja näiden alla vain niitä alemman tason otsikoita. Kaikkialla sivuillamme ei vielä hyödynnetä otsikkohierarkiaa ja väliotsikoita asianmukaisesti. Korjaamme sivustoa jatkuvasti.

Yhteensopivuus selainten kanssa

Sivusto on suunniteltu teknisesti yhteensopivaksi seuraavien selainten kanssa:

• Internet Explorer (Windows), versio 11
  • Chrome (Windows, Mac), uusin versio
  • Firefox (Windows, Mac), uusin versio
  • Safari (Mac), uusin versio
  • Microsoft Edge. Uusin versio

Tekniikat

Tämän sivuston saavutettavuus riippuu seuraavien tekniikoiden toimivuudesta:

• HTML
  • WAI-ARIA
  • CSS

Arviointimenetelmät

Ulvilan seurakunta arvioi tämän sivuston saavutettavuuden seuraavilla menetelmillä:

Itsearviointi:

Ulvilan seurakunnan sivustoa toimittava ja ylläpitävä henkilöstö ovat arvioineet sivuston sisäisesti.

Tämän lisäksi sivuston saavutettavuutta arvioidaan ja kehitetään yhdessä sivuston toimittajan kanssa (Lukkari-järjestelmä)

Huomasitko saavutettavuuspuutteen digipalvelussamme?

Kerro se meille, niin teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi!
Otamme mielellämme vastaan palautetta tämän sivuston saavutettavuudesta.

Ulvilan seurakunta

Pappilantie 7 A
28400 Ulvila

vaihde: 02-535 0600

sähköposti: ulvila.srk(at)evl.fi

Lomakkeella: https://www.ulvilanseurakunta.fi/palaute

Valvontaviranomainen

Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille, sivuston ylläpitäjälle.

Vastauksessa voi mennä 14 päivää.

Jos et ole tyytyväinen vastaukseemme, tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautteen aluehallintovirastoon esimerkiksi puhelimitse, AVI:n verkkolomakkeella tai sähköpostitse.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot:

Saavutettavuuden valvonnan yksikkö

Verkkosivu: saavutettavuusvaatimukset.fi
Sähköinen ilmoitus: https://www.saavutettavuusvaatimukset.fi/oikeutesi/ilmoita-ongelmasta-saavutettavuudessa/

Puhelinnumero vaihde: 0295 016 000