Murustaako.net 

Seurakunnan yhteinen blogi. Haluatko sinä jakaa ajatuksia uskosta ja elämästä Ulvilassa ?  

Blogiin pääset mukaan ottamalla yhteyttä Taneli Nurmenniemeen (044)7350 625

 

Hartauskirjoitus

Tiellä ken vaeltaa

Tulevana sunnuntaina vietettävä palmusunnuntai aloittaa hiljaisen viikon. Silloin muistelemme Jeesuksen saapumista Jerusalemiin aasilla ratsastaen ja kansanjoukkojen heittäessä hänen eteensä tielle palmunlehviä. Väkijoukko juhli häntä huutaen Hoosianna. Kuten monissa muissakin jumalanpalveluksissa ympäri Suomea, myös Ulvilan kirkossa lauletaan ensi sunnuntaina monille tuttua virttä 15: 


Tiellä ken vaeltaa, ken aasilla ratsastaa? Maahan on laskettu vaatteita, lehtiä, oksia. Muurari-rabbi nyt on matkalle lähtenyt, noussut on satulaan ratsunsa, kuitenkin kuningas.

Kristityille palmu on kuoleman voittamisen ja marttyyriyden symboli. Jo Vanhan Testamentin teksteissä ennustettiin, että Messiaan tullessa kaupunkiin hänen eteensä levitetään palmun lehviä. Pohjoisessa ainoa elävä oksa pääsiäisen aikaan on paju. Niinpä Suomessa koti ja kirkko koristellaan palmun sijasta pajunoksilla. Päivä tunnetaan myös virpa- tai virpomasunnuntain nimellä. Paju on venäjäksi ”verba”, josta sanat virpa ja virpoma lienevät tulleet suomen kieleen. Pajunkissaoksan ehkä vähemmän tunnetut kutsumanimet palmu ja kissapalmu kertovat myös pajun täyttämästä tehtävästä pohjoisen pallonpuoliskon palmuna. Tästä juontaa juurensa myös virpomisperinne, jossa virvottava toivotetaan "tuoreeks, terveeks, tulevaks vuodeks" - kyse on oikeastaan siunauksesta.

Virren tekstin on kirjoittanut Juhani Forsberg. Hän käyttää laulussa Jeesuksesta nimitystä muurarirabbi. Useimmin kuulemme Jeesusta sanottavan puusepäksi, mutta Raamatussa Jeesusta kuvataan rakennusmiehen pojaksi ja rakennusmieheksi. Forsbergin mielestä rakennusmies ei voinut olla puuseppä maassa, jossa talot on tehty, ja tehdään kivestä!

Nöyryys ja hiljaisuus on valtasi salaisuus. Voimalla, väkivallalla et tahdo hallita. Uskomme vahvista, luo tiellemme valoa, johdata elämään rikkaaseen, rauhaan ja hyvyyteen.

Monen kokemus on, että elämän suurien vastoinkäymisten keskellä ihminen kokee Jumalan läheisyyttä. Toivo uhkaa kadota, ja kuitenkin Jumala on läsnä. Perimmältään taitaa olla kyse Jumalan antamista lupauksista. Siitä, että hän ei hylkää ihmistä, joka turvautuu hänen apuunsa. Hoosianna on merkitykseltään pyyntö. Se tarkoittaa: Jumala auta.

Hoosinna, hoosianna! Saavu jo , kuningas luoksemme täyttämään toivomme.

Katri Järvisalo-Hoffström
kanttori