Tutki uskoa

Murustaako.net

Seurakunnan yhteinen blogi. Haluatko sinä jakaa ajatuksia uskosta ja elämästä Ulvilassa ?

Blogiin pääset mukaan ottamalla yhteyttä Taneli Nurmenniemeen (044)7350 625

Hartauskirjoitus

Hartauskirjotus

LAULUKÄSKYJÄ JA LAULUKÄSKYJÄ

Kuulun siihen joukkoon, jonka kurjimpiin koulumuistoihin kuuluvat ne hetket, jolloin piti laulutunnilla laulaa yksin opettajan edessä. Armeliaasti olen jo unohtanut, oliko muu luokkakin vielä kuulemassa ja lisäämässä häpeääni. Laulamisen ilo rajoittui lähinnä Suvivirren säveliin kevätjuhlissa, kesäloman kynnyksellä.

Ihan toisenlaisen laulamisen ilon löysin seurakuntanuorena oman riparini jälkeen. Meillä oli oikea nuorten kuoro, joka jopa esiintyi. Muitten mukana ylsi laulun riemuun heikommallakin nuottikorvalla varustettu piipittäjä. Sen jälkeenkin olen saanut laulaa välillä jopa nuottiin osuen, kaikkea sitä työ tuokin tullessaan. Mutta muitten mukana on aina ilo laulaa. (Kuoroissa on muuten tilaa uusille laulajille, kysy kanttorilta!)

Laulamista opettelevan kanssa juteltiin juuri, miten laulaminen onkaan hoitavaa. Laulu hoitaa murheellista, antaa rohkeutta, ”sanoittaa” tunteita, laulu on rukousta ja sydämestä nousevaa kiitosta Jumalalle.

Pääsiäisaika jatkuu ensi sunnuntain aiheella ”Taivaan kansalaisena maailmassa”. Päivän latinankielinen aihe on iloinen laulukäsky: Cantate! Laulakaa Herralle uusi laulu! Tuo laulukäsky löytyy psalmista 98. Kehotus koskee koko luomakuntaa. Riemu pelastuksesta, Jumalan luomasta ja lunastamasta elämästä koskee koko maanpiiriä. Kun laulamme, laulamme yhdessä koko luomakunnan kanssa kiitosta hyvälle Jumalallemme.

Laulakaa Herralle uusi laulu!
Maa, kohota Herralle riemuhuuto!
Pauhatkoon meri kaikkineen,
juhlikoon maa, juhlikoot sen asukkaat!
Taputtakoot virrat käsiään, yhtykööt vuoret sen iloon
Herran edessä, sillä hän tulee ja tuo maailmaan oikeuden.
Hän hallitsee maanpiiriä vanhurskaasti,
tuomitsee kansoja oikeuden mukaan.
Hän hallitsee maanpiiriä vanhurskaasti, tuomitsee kansoja oikeuden mukaan.

Eija Humpas-Toivanen
kappalainen