Tutki uskoa

Murustaako.net

Seurakunnan yhteinen blogi. Haluatko sinä jakaa ajatuksia uskosta ja elämästä Ulvilassa ?

Blogiin pääset mukaan ottamalla yhteyttä Taneli Nurmenniemeen (044)7350 625

Hartauskirjoitus

EHTOOLLISEN YHTEYS

Evankeliumi: Luuk. 22:14-22

Miksi me vietämme ehtoollista? Mistä se kertoo ja mikä on sen merkitys meille tämän päivän ihmisille?

Luukas on yhdistänyt kaksi perinnettä evankeliumissaan, joista toinen esittää jäähyväisaterian pääsiäisajan pasha-ateriana ja toinen sen ensimmäisenä ehtoollisena. Näin hän on asettanut ehtoollisen synnyn oikeaan historialliseen kehykseen, mutta samalla korostanut sen merkitystä meille kaikille seurakunnan yhteisenä ateriana, yhteyden ateriana.

Sinänsä ensimmäisen ehtoollisen asettamisessa ei ollut mitään erikoista tai vallankumouksellista. Pääsiäisaterian tapoihin kuului olennaisena osana maljat ja leivät ja lampaat ja muut herkut. Erityisesti leivän kanssa isännän oli kiitettävä Jumalaa. On siis hyvin mahdollista, että Jeesuksella oli oma pöytärukouksensa.

Vallankumouksellista siitä tekivät Jeesuksen sanat. Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Näin Jeesus asetti ehtoollisen, antoi meille uuden armovälineen, ehtoollisleivän, jotta ero ei olisi lopullinen, vaan meillä olisi yhteys häneen. Kuolema ei rikkonut tätä yhteyttä, vaan päinvastoin. Juuri kuoleman jälkeen, annettuaan omiensa puolesta kaikkensa, Jeesus on opetuslastensa leipä, heidän hengellisen elämänsä elinehto. Maljankin kohdalla  Jeesus esittää tavan mukaan kiitoksen, mutta tekee sen uudella tavalla. Hän yhdisti punaisen viinin omaan vereensä. Ja kuitenkin se merkitsi täsmälleen samaa kuin hänen ruumistaan lausumat. Ovathan ruumis ja veri erottamattomia. Toista ei voi olla ilman toista. Jeesus siis antoi itsensä uhriksi.

Ehtoollinen on Kristuksen ja seurakunnan yhteyden, toivon ja muistelun ja ennen kaikkea Kristuksen uhri- ja sovituskuoleman juhla. Uskomme on yksilö ja yhteisökeskeinen. Ilo pelastuksesta ja anteeksiannosta on jokaisen omaan toivoa, mutta meitä odotetaan jakavan sitä eteenpäin. Näin ehtoollinen on meille väline yhteyteen, jolloin seurakunnan eri ihmiset, toisilleen tuntemattomat, voivat osallistua yhteen suureen ateriaan, Jumalan valtakunnan ateriaan, jonka keskus on Kristuksen sovitustyö sinun ja minun puolesta.

Olli-Matti Vuori

kappalainen